Autoverzekering
voor jongeren
Yes! Je rijbewijs is in the pocket. Je hebt je eerste, eigen auto op het oog. Maar, vergeet niet dit ook te verzekeren.
Autoverzekering
voor jongeren
Yes! Je rijbewijs is in the pocket. Je hebt je eerste, eigen auto op het oog. Maar, vergeet niet dit ook te verzekeren. En daarvoor is de H.Jansen Advies Groep er voor jou. Wij helpen je heel graag met meer informatie, maar ook met de juiste verzekering. Zo kijken we samen naar de meest gunstige premie, naar het soort verzekering dat voor jou van toepassing is en we leggen je uit hoe de verzekering werkt. Zo kan jij zorgeloos de weg op.
Verzekeraars bepalen de premie onder andere op basis van factoren zoals leeftijd, rijervaring, type auto, woonplaats en schadeverleden. Vooral leeftijd en rijervaring maken dat de premie voor jongeren vaak hoog uitpakt. De hoogte van de premie van je verzekering hangt voor het grootste deel af van het aantal ‘zuivere’ schadevrije jaren. Zuivere schadevrije jaren is het aantal jaren dat je géén schade hebt gereden of geen schade bij je autoverzekeraar hebt geclaimd.
Hoe kan ik mijn premie verlagen?
Er zijn verschillende manieren om de premie te verlagen, zoals het kiezen voor een hoger eigen risico of minder kilometers rijden. Ook de auto zelf speelt een grote rol voor de verzekeringspremie. Denk aan de leeftijd van de auto, het type (zoals zware en snelle auto’s), vermogen en de cataloguswaarde. Ook al ga je voor alleen een WA-verzekering, bij de ene verzekeraar kun je vele malen duurder uit zijn dan bij de andere. Vergelijk daarom premies voordat je een verzekering afsluit.
Wat is het verschil tussen WA, beperkt casco en volledig casco (allrisk)?
De verplichte Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is de minst uitgebreide en goedkoopste autoverzekering. Deze verzekering dekt de kosten van schade die je met je auto aan anderen veroorzaakt. Denk aan andere auto’s, passagiers en weggebruikers.
Voor schade aan je eigen auto is er een beperkt casco- of volledig cascoverzekering (allrisk). Beperkt casco dekt autoschade door invloeden van buitenaf, zoals storm, diefstal, auto-inbraak, aanrijding met loslopende dieren en ruitschade. Allrisk vergoedt ook schade aan je auto die je zelf veroorzaakt, bijvoorbeeld als je nét te krap inparkeert.
Welke dekking heb ik echt nodig?
Als je een dekking kiest, zijn de leeftijd en waarde van je auto belangrijk. Het hebben van een financiële buffer voor eventuele schades is een andere belangrijke vraag. Meestal kies je voor de verplichte WA-verzekering voor auto’s vanaf 10 jaar oud vanwege de lagere waarde. Meestal kies je voor de WA+ ofwel de WA beperkt cascodekking als je auto tussen de 6 en 10 jaar oud is. Voor een nieuwe auto tot circa 6 jaar oud is de meest uitgebreide allrisk- of volledig cascodekking verstandig. Voor deze meest uitgebreide dekking betaal je ook de hoogste premie.
Wat is eigen risico en hoe werkt het?
Het eigen risico geldt alleen als je een (beperkt) cascodekking afsluit. Vaak geldt standaard een eigen risico van € 150,-. Tegen een extra premie kun je het eigen risico afkopen. Je kunt vaak ook kiezen voor een hoger eigen risico tegen een korting op de premie. Voor de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsdekking geldt geen eigen risico. Heb je met je auto schade toegebracht aan een ander, dan wordt de volledige schade uitbetaald, zonder inhouding van een eigen risico.
Hoe werkt het bonus-malus systeem?
Voor je autoverzekering krijg je voor elk jaar zonder schademelding een schadevrij jaar. Hiermee ontvang je korting op je premie. Autoverzekeraars gebruiken hiervoor bonus-malustabellen die je in de voorwaarden vindt. Deze tabellen verschillen vooral in het aantal treden en bijbehorende kortingspercentages en de maximale bonus, tot 85%, of malus, tot 40%. Echter het percentage van de korting alleen zegt niet veel, alleen de hoogte van de premie telt. Dit laatste wordt bepaald door de hoogte van de bruto premie in combinatie met het kortingspercentage.
Wat gebeurt er met mijn premie na een schadegeval?
Veroorzaak je schade die je vervolgens claimt, dan zak je op de bonus-malusladder. De terugval na een schade is vaak tot 5 treden tegelijk als je de autoverzekering nog niet zo lang geleden hebt afgesloten. De premie gaat dan omhoog op de premievervaldatum. De hoogte van het schadebedrag doet er niet toe bij een schadeclaim. De terugval op de bonus-malusladder is hetzelfde, of je nu schade claimt van bijvoorbeeld € 200,- of € 2.000,-. Ook is er geen verschil tussen schades waaraan je helemaal of maar voor een deel schuldig bent. Omdat je maar 1 trede per jaar klimt, kan het negatieve effect van een terugval op de ladder jarenlang doorwerken. Bij kleine schades kan het verstandig zijn om de schade zelf te betalen.
Voor welke soorten schade geldt geen bonus-malusterugval?
De no-claimkorting verandert niet bij schade:
- die de verzekeraar kan verhalen bij een ander.
- die je (achteraf) zelf betaalt.
- aan de ruiten van de auto (ook breken of barsten).
- door brand, ontploffing, kortsluiting of blikseminslag.
- na storm (minimaal windkracht 7), bijvoorbeeld als een omgewaaide boom op de auto valt.
- door een botsing met dieren (schade moet rechtstreeks het gevolg zijn van de botsing).
- door inbraak of autodiefstal.
- als een no-claimbeschermer is afgesloten.*
*Een no-claimdekking kan aantrekkelijk zijn, vooral als je net je rijbewijs hebt gehaald. Bij een schadeclaim moet je namelijk rekening houden met een flinke premiestijging. Je hebt namelijk nog maar weinig korting kunnen opbouwen. Je krijgt hierdoor al snel een toeslag op de verzekeringspremie. Een no-claimbeschermer kan deze toeslag voorkomen. Er zijn nog enkele verzekeraars die deze dekkingsmogelijkheid bieden.
Jongeren kunnen te maken krijgen met beperkingen of extra kosten omdat ze een risicogroep vormen voor verzekeraars. Vaak betaal je een premietoeslag vanaf 18 tot 25 jaar. Wij hebben een autoverzekering waarbij we standaard 3 extra treden mogen toekennen, wat vaak maakt dat we jou een interessante premie kunnen bieden.
Wat is gedekt bij schade? En wat zijn de gevolgen?
Veroorzaak je zelf een ongeval? Dan ben je met een allrisk-verzekering voor een auto ook verzekerd voor de schade aan je eigen auto. Doe je voor zo’n schade een beroep op je verzekering, dan zak je wel op de bonus-malusladder. Hierdoor betaal je de jaren daarna meestal meer premie, door terugval in schadevrije jaren. Met een no-claimbeschermer kun je premiegevolgen voorkomen. Je kunt ook te maken krijgen met een eigen risico.
Heb je een schade die onder de beperkt cascodekking valt?
Denk aan schade door brand, diefstal, braakschade, storm-/hagelschade, aanrijding met loslopende dieren en ruitbreuk. Bij deze schades val je niet terug op de bonus-malusladder en blijft je premie hetzelfde. In deze gevallen kun je wel te maken krijgen met een eigen risico. Hoe meld ik schade en wat gebeurt er daarna? Het schadeproces bij autoschade verloopt vaak in meerdere stappen. Hier zijn de algemene stappen:
- Stel eerst vast wat de schade is. Gaat het om kleine krassen, ernstige deuken of mechanische schade.
- Maak foto’s van de schade en noteer details, gegevens van andere betrokkenen en eventuele getuigen.
- Bel ons zodat wij je verder op weg kunnen helpen, 0543-551330. Is er een tegenpartij bij betrokken, vul dan gezamenlijk de voorzijde van een Europees schadeformulier in (verwijzen naar onze invulbare versie of deze bij deze tekst op de site plaatsten). Je kunt de schade ook gezamenlijk melden via (de app) MobielSchadeMelden.nl.
- Laat bij voorkeur na overleg met ons eerst een indicatie van de hoogte van de schade aan je eigen auto vaststellen bij een met de verzekeraar samenwerkend schadeherstelbedrijf. De vraag over de hoogte van de schade vind je met een aantal andere vragen op de achterzijde van het schadeformulier. De verzekeraar kan eventueel een schade-expert sturen om de schade aan je auto te beoordelen. Dit is vooral nodig bij grotere schades. Vaak kan dit ook door een erkend schadeherstelbedrijf waarmee de verzekeraar samenwerkt worden uitgevoerd.
- De verzekeraar bepaalt op basis van de hoogte van de herstelkosten van de auto welk bedrag vergoed wordt. Dit is afhankelijk van de polisvoorwaarden en de aansprakelijkheid.
- Herstel of uitkering: Is herstel mogelijk dan kun je de auto laten repareren bij een erkend schadeherstelbedrijf. Als de schade te groot is, ofwel sprake is van een total loss-situatie, dan krijg je een bedrag uitgekeerd op basis van dagwaarde van de auto (of aanschaf-/nieuwwaarde als dit als aanvulling op de standaarddekking is afgesloten).
- Afhandeling door de verzekeraar: Als een andere partij aansprakelijk is voor de schade, dan zal jouw verzekeraar de kosten verhalen op de tegenpartij. Als je de schade zelf hebt veroorzaakt, hangt het af van jouw verzekeringsdekking of de schade vergoed wordt.
Hoe vergelijk ik verschillende autoverzekeringen?
Vaak vergelijk je alleen premies maar voorwaarden zijn ook belangrijk. Vergelijk geen appels met peren. Let bij het raadplegen van (verschillende) vergelijkingssites, neem de onze hierin ook mee, op diverse aanvullende dekkingsmogelijkheden. Kies je bijvoorbeeld voor een (beperkt) cascodekking en wordt de auto bij schade total loss verklaard, dan zijn er 3 verschillende mogelijkheden, namelijk; vergoeding op basis van dagwaarde, nieuwwaarde of occasion- of aanschafwaarde. Bij autodiefstal is de uitkering steeds vaker afhankelijk van de beveiligingsklasse. Check bij ons bij twijfel of je auto is voorzien van de juiste beveiligingsklasse. Daarnaast raden we een schadeinzittendenverzekering aan en als je alleen een WA-dekking afsluit is een rechtsbijstandverzekering ook van belang. Via deze aanvullende dekking krijg je hulp bij het verhalen van jouw schade op een eventuele schuldige tegenpartij. Een pechhulpdekking kan handig zijn als je vaak en lang onderweg bent.
Een autoverzekering is geldig in heel Europa. Bij het afsluiten ontvang je standaard een internationaal verzekeringsbewijs (wordt vaak ook nog de groene kaart genoemd). Het is raadzaam om deze standaard in je auto te bewaren. Je hebt dan gelijk een verzekeringsbewijs voor als je de grens overgaat. Ook staan de telefoonnummers van de alarmcentrale op het bewijs vermeld. Zo kun je bij een ongeval direct hulp inschakelen, zowel in binnen- als buitenland. Verder kan het verstandig zijn om een pechhulpdekking af te sluiten zodat je hulp krijgt in het buitenland als je met pech langs de kant van de weg komt te staan. Je kunt deze dekking ook koppelen aan een reisverzekering. Het is zonder meer raadzaam om te checken wat allemaal verzekerd is onder de voorwaarden van de autoverzekering en of je deze polis wilt uitbreiden met aanvullende dekkingen of dat je een vervoersdekking afsluit binnen een reisverzekering.
Sommige jongeren overwegen om een auto op naam van hun ouders te verzekeren om de premie te verlagen. Dit mag niet bij de meeste autoverzekeraars. Bij sommige verzekeraars mag dit wel, maar onder strenge voorwaarden. Je moet bijvoorbeeld nog bij je ouders inwonen én je moet opgeven dat jij degene bent die het meeste in de auto rijdt, wat maakt dat de premie gebaseerd is op jouw leeftijd dus nog steeds hoog is. Je hebt hooguit voordeel vanwege een pakketkortingsregeling via je ouders. Een groot nadeel bij deze constructie is dat je geen schadevrije jaren opbouwt.
Wees je ervan bewust dat verkeerde informatie ernstige gevolgen kan hebben. Als jij of je ouders verkeerde informatie doorgeven en bijvoorbeeld niet vermelden dat jij de regelmatige bestuurder bent, kan de verzekeraar na ontdekking de verzekering beëindigen of eventuele schade niet vergoeden.